Jeruzalem – De een zegt dat hij de eeuwige oorlogen, het ongebreidelde doden en het gebrek aan mededogen niet meer aankan. Daarom wil hij weg uit Israël. Een ander peinst daar niet over, want alle Israëliërs moeten als één man achter het belaagde vaderland staan. Een derde zou wel weg willen, maar is bang voor het antisemitisme. De blijvers zijn ver in de meerderheid. Maar nog nooit hebben zoveel Israëliërs Israël verlaten.
De aliyah, het ‘opgaan’ van diaspora-joden naar Israël, maakt hen automatisch tot staatsburger. De Gaza-oorlog die op de verschrikkingen van 7 oktober volgde, bracht de klad in de aliyah en leidde wereldwijd tot protesten. De regering riep de buitenlandse joden op om te vluchten naar Israël, een veilige haven tegen het antisemitisme. Dat was het vroeger tenminste. Tegenwoordig is geen land voor joden zo onveilig als uitgerekend Israël (...)
Klik hieronder en lees verder.
